Naapurustotyö – kolme esimerkkiä
1. Yhdessä roskia keräämään Helsingin Vallilassa
Euroopan liikkuvan väestön päiväkeskus Hirundo ja sen yhteydessä toimiva hätämajoitus muuttivat Vallilaan tilanteessa, joka oli jo valmiiksi kärjistynyt.
Alueella toimi entuudestaan kaksi palveluntarjoajaa, joiden yksiköiden koettiin aiheuttavan häiriötä. Kolmannen suuren toimijan saapumiseen suhtauduttiin kriittisesti.
Viestintä Vallilassa aloitettiin hyvissä ajoin, ja kesän 2020 asukaskokouksessa keskusteltiin naapureiden kanssa hyvässä hengessä. Keskusteluyhteys uhkasi kuitenkin katketa syksyllä, kun koronarajoitukset kiristyivät ja suunniteltu dialogi jouduttiin perumaan.
Kevätpuolella projektipäällikkö Antti Jalkanen teki uutterasti töitä vahvistaakseen vuoropuhelua uudelleen. Hän kartoitti asukkaiden ajatuksia alueen some-ryhmissä ja järjesti ryhmäkeskusteluja sekä dialogeja.
Kun Hirundossa kuultiin vallilalaisten huoli kaupunginosan epäsiisteydestä, Jalkanen organisoi siivoustalkoot kahdesti kuussa.
– Hirundossa asioivat ihmiset pääsevät osallisiksi yhteisöön toimimalla yleisen viihtyvyyden eteen, ja samalla kohtaamisten kynnys madaltuu. Roskia kerätessämme meidän kaikkien on helppo jutella toisillemme.
2. Tutustumista pullatiskillä Tampereen keskustassa
Rinnekotien päihdepalveluyksikkö perustettiin Tampereella alun perin liiketilaan, joka sijaitsi asuinkerrostalon alakerrassa keskellä kaupunkia.
– Kävimme hyvissä ajoin muun muassa taloyhtiön tilaisuuksissa kertomassa itsestämme ja siitä, että olemme tulossa. Kartoitimme naapureiden ajatuksia, ja annoimme heille nimettyjen vastuuhenkilöiden yhteystiedot, asiakkuussuunnittelija Kimmo Hannus kertoo.
Kun tietoa oli saatavissa ja keskusteluyhteys olemassa, suurin osa naapureista toivotti korvaushoitoyksikön tervetulleeksi taloyhtiöön.
Keskustelujen lisäksi naapurustotyö oli myös Tampereella arkisia tekoja.
– Pyrimme olemaan normaalina osana naapurustoa. Ostimme kahvipullat viereisestä konditoriasta ja ruuvimeisselit läheisestä rautakaupasta. Samalla juttelimme aina liikkeiden henkilökunnan kanssa ja tutustuimme näin toisiimme.
3. Turvallisuus korostui Kirkkonummella
Ennen kuin Heidi Iivari siirtyi Diakonissalaitoksen Rinnekodeilla palveluyksikön johtajaksi, hän ehti tehdä yli 20 vuotta naapurustotyötä asiakkuussuunnittelijana.
Iivari pitää tärkeänä sitä, että Diakonissalaitoksen vastuuhenkilöiden yhteystiedot ovat helposti saatavilla jo uuden yksikön rakennusvaiheessa.
– Ihmisten huolet ja ennakkoluulot syntyvät usein epätietoisuudesta. Pelätään esimerkiksi, että kehitysvammaisten asumisyksikkö tuo alueelle jatkuvaa taksiliikennettä, Iivari kertoo.
Tämäntapaisia huolia esiintyi Kirkkonummella, kun sinne rakennettiin Rinnekotien asumisyksikköä. Rinnekodit vastasi huoleen kuulemalla alueen asukkaita ja tarjoamalla oikeaa tietoa huhupuheiden tilalle.
– Muistutimme myös, että asumisyksikkömme tuo itse asiassa turvaa alueelle: meillä on aina, ympäri vuorokauden, hoiva-alan ammattilaisia paikalla ja hereillä.
Artikkeli on kirjoitettu marraskuussa 2021 ja sitä on päivitetty tammikuussa 2023.