Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet 2/2024
Rinnekotien omavalvontaohjelmaan liittyvistä asioista tiedotetaan verkkosivuillamme kolme kertaa vuodessa. Raportoimme vuosikellon mukaisia ja kyseisen raportointijakson ajankohtaisia asioita.
Ulkoisen auditoinnin tuloksista
Rinnekotien laatujärjestelmälle on myönnetty Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatuohjelman mukainen laaduntunnustus. Laaduntunnustus edellyttää jatkuvaa kehittämistyötä ja laadun seurantaa vuosittain tehtävillä ulkoisilla. Ulkoiset auditoinnit suorittaa Labquality Oy. Arviointi tehdään Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatuohjelman eli SHQS-kriteeristön pohjalta.
Auditoinnin tuloksena saadaan vahvuuksia, lisänäyttöpyyntöjä ja parantamismahdollisuuksia. Vuoden 2024 ulkoinen auditointi meni hyvin: lisänäyttöpyyntöjä oli viime vuoteen verrattuna vähemmän ja paljon asioita oli saatu eteenpäin.
Nostoja vahvuuksista:
- johtamisen tukeen on kiinnitetty huomiota
- sisäisistä auditoinneista saatuja tuloksia on jaettu ja hyödynnetty
- arvokeskusteluja on käyty
- asiakaskokemus on korkea
- strategia on hyvin jalkautettu.
Nostoja lisänäyttöpyynnöistä:
- yksiköiden tiimipalaverimuistioita ei aina ole tehty säännöllisesti ja yksiköiden kuukausiseurantamuistioon on jäänyt kirjaamatta asioita tai kirjauksia ei tehty
- turvahälyttimiä ei käytetä aina ohjeistuksen mukaisesti
- turvallisuuskoulutuksia on joissakin yksiköissä jäänyt pitämättä tai kirjaamatta, lisäksi perehdytyksiä ja koulutuksia ei ole kirjattu kattavasti.
- käyttöturvallisuustiedotteita ei aina löydy
- joissakin yksiköissä laitepassit ja osin laiterekisteri ovat vielä kesken
- yksiköistä löytyy vielä vanhoja ohjeita ja joissakin yksiköissä on puutteita asiakirjojen ohjeiden mukaisessa säilytyksessä.
Parantamismahdollisuuksissa nostettiin esiin dokumentaation ja asiakirjahallinnon selkeyttäminen sekä asiakaskokemuksen kehittäminen. Näihin molempiin meillä on jo meneillään kehittämisprojektit.
Kaikki toimenpiteitä vaativat asiat on viety palveluliiketoimintaan ja niiden etenemistä seurataan.
Yhteenveto valvontatarkastuksista
Viime vuoteen verrattuna hyvinvointialueiden tarkastuksia on jo nyt tehty enemmän kuin viime vuonna. Tarkastukset ovat menneet pääosin hyvin ja kaikki asiat, joissa pyydetty korjaamista on tehty välittömästi. Huomioitavaa on, että tarkastusten sisällöissä ja painotuksissa on hyvin paljon eroja, riippuen mikä hyvinvointialue tarkastuksen on tehnyt.
Nostoja kehittämistä vaativista asioista:
- lääkehuoneen lukituksia uusittava
- kirjaamiseen liittyvää koulutusta lisättävä
- henkilöstön sosiaalitilojen käytettävyyteen kiinnitettävä huomiota
Myös ympäristöpalvelujen tarkastusten määrä on viime vuoteen verrattuna nousussa. Sen sijaan pelastuslaitoksen tarkastuksia on ainakin vielä ollut vähän.
Työn riskit
Yksikön johtajan vastuulla on toteuttaa työn riskien kokonaisvaltainen arviointi vähintään kaksi kertaa vuodessa sekä seurata säännöllisesti hallintakeinojen vaikutuksia työntekijöiden terveydelle. Kokonaisuudessa eniten riskejä aiheuttavat työssä esiintyvät psykososiaaliset kuormitustekijät sekä tapaturmat, joissa valtaosin aiheuttajana liukastumiset tai uhka – ja väkivaltatilanteet. Työtapaturmien ennaltaehkäisemistä varten Rinnekodeille on otettu käyttöön vakavien tapaturmien tutkintamalli: tutkinnan tarkoitus on selvittää ja ennaltaehkäistä vakavia tapaturmia työpaikalla.
Ajankohtaista
Palveluyksiköt ovat kevään aikana päivittäneet vuosikellon mukaisesti turvallisuuskansiot sekä tehneet turvallisuuskatselmukset. Myös yksikkökohtaiset lääkehoitosuunnitelmat ja elintarvikehygieniasuunnitelmat on päivitetty. Seuraavaksi tarkasteluun tulevat pelastussuunnitelmat ja laiterekisterit.
Rinnekodit julkisti tammikuussa asiakaslupauksen, jolla kerromme asiakkaillemme avoimesti, mitä lupaamme, kun hän tulee meidän palveluihimme. Se kiteyttää, miten toimimme jokapäiväisessä asiakastyössämme ja sanoittaa arvopohjamme tavaksi toimia.
Asiakaslupauksen käyttöönoton tueksi rakensimme Asiakaslupaus-paketin, joka sisältää erilaisia materiaaleja asiakaslupauksen käsittelemiseen niin asiakkaiden kanssa kuin työyhteisön keskenkin. Paketteja on tilattu lähes jokaiseen yksikköön ja niiden materiaaleja on työstetty yksiköissä ja esimerkiksi asiakaslupausjulisteet näkyvät hienosti yksiköiden seinillä. Yksiköillä on iso vastuu asiakaslupauksen käyttöönotossa ja materiaalien avulla on luotu mahdollisuuksia ottaa asia puheeksi monipuolisesti ja helposti, yksikön omalla tavalla.