Palveluseteli antaa lisää vapautta palveluiden valintaan
Palveluseteli on yksi hyvinvointialueen keinoista järjestää asiakkailleen palveluita. Palvelusetelillä henkilö voi valita ja hankkia tarvitsemansa palvelut yksityisiltä palveluntuottajilta, monipuolistaen henkilön valinnanvapautta. Rinnekodeilla palveluseteliä käytetään etenkin ikääntyneiden palveluissa esimerkiksi ympärivuorokautisessa palveluasumisessa ja kotihoidossa.
Kuka voi saada palvelusetelin?
Käytännössä palvelusetelin voi saada, jos tarvitsee sosiaali- ja terveyspalveluja. Hyvinvointialue arvioi asiakkaan palvelun tarpeen ja myöntää palvelusetelin arvioinnin perusteella. Palveluseteli on käytettävissä tiettyyn palveluun tai palveluiden hankkimiseen, mikä on mainittu myöntämisperusteissa.
”Jos harkitset palvelusetelin käyttöä, kannattaa ensisijaisesti olla yhteydessä asuinpaikkakuntasi hyvinvointialueeseen”, neuvoo Rinnekotien asiakkuussuunnittelija Päivi Enberg.
”Palvelun tarpeen arvioinnissa ja myöntämisessä saattaa mennä jonkin verran aikaa, toki riippuen hyvinvointialueesta. Aika kannattaa käyttää hyödyksi ja käydä tutustumassa eri toimipisteisiimme. Kun sitten palvelusetelipäätös on tullut tai paikka halutussa toimipisteessä vapautuu, siirtyminen palveluihin on nopeampaa ja sujuvampaa”, Enberg jatkaa.
Minkä arvoinen palveluseteli on?
Palvelusetelin arvon määrän määrittelee hyvinvointialue. Palveluseteli voi olla joko kaikille käyttäjille samansuuruinen tai tulosidonnainen eli silloin sen arvo riippuu asiakkaan tuloista.
”Usein palvelusetelin arvo on pienempi kuin palvelun hinta. Tällöin palvelun hinnan ja palvelusetelin arvon välinen erotus jää asiakkaan itse maksettavaksi”, Enberg selventää.
Palvelusetelin arvon on kuitenkin oltava asiakkaan kannalta kohtuullinen, jotta omavastuuosuus ei aiheuta asiakkaalle estettä palvelun hankkimiselle.
”Palvelusetelin arvon määrittämisestä kannattaa myös kysyä tarkemmin omalta hyvinvointialueelta”, Päivi Enberg toteaa.
Mihin voin käyttää palveluseteliä?
Kun palveluseteli on myönnetty, asiakas voi käyttää sen tarvitsemaansa palveluun itselleen sopivimmalla palveluntuottajalla.
”Viimeistään siinä vaiheessa me asiakkuussuunnittelussa hyppäämme mukaan ja lähdemme yhdessä asiakkaan kanssa kartoittamaan vapaana olevia paikkoja hänen toiveidensa mukaisesti”, Enberg kertoo.
Palvelusetelin käyttö vahvistaa asiakkaan osallisuutta, itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta. Enberg näkee lisäksi, että palvelusetelillä voidaan ketterästi ja sujuvasti vastata asiakkaan kasvavaan ja muuntuvaan palvelutarpeeseen, tarvittaessa nopeastikin.
”Korostan tässäkin yhteydenottoa aikaisessa vaiheessa meihin palveluntarjoajana, jolloin voimme jo palvelusetelin suunnitteluvaiheessa lähteä kartoittamaan tarvittavia palveluja ja kokonaisuutta”, Enberg sanoo.
Palvelusetelillä asiakkaaksi ikääntyneiden palveluihimme? Tutustu palveluihin tästä linkistä. Toimipisteemme löydät tämän linkin kautta. Tarvittaessa ole yhteydessä asiakkuussuunnitteluumme asiakkuussuunnittelu@rinnekodit.fi