Hyppää sisältöön
Ajankohtaiset | Tiedote | Uutinen

Rinnekodeille laaduntunnustus vaikuttavasta työstä laadun ja toiminnan kehittämiseksi

”Määrätietoinen ja jäsentynyt toimintanne näkyy hyvin laadunhallinnassa,” totesi Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatuohjelman (SHQS) arviointiryhmä päättäessään uusia laaduntunnustuksemme. Laaduntunnustus on osoitus vaikuttavasta, kattavasta ja tuloksellisesta standardiperusteisesta laadunhallinnasta. Nyt myönnetty tunnustus kattaa kaikki palvelumme ja on voimassa seuraavat kolme vuotta.

Labqualityn tapahtumasuunnittelija Kati Venäläinen (oik.) ja palvelujohtaja Nina Heinola ojensivat laaduntunnuksen Rinnekodeille. Sen vastaanottivat Rinnekotien järjestelmäasiantuntija Anne Honkanen (vas.) ja johtaja Mari Rautiainen.

Rinnekotien systemaattisella työllä laadun ja toiminnan kehittämiseksi on pitkät perinteet. Diakonissalaitoksen konserniin kuuluvilla sote-palveluilla on ollut laaduntunnustus vuodesta 2002 alkaen.

”Kunnia laaduntunnustuksesta kuuluu kaikille Rinnekotien työntekijöille ja yksiköille. Olen ylpeä siitä, että meille laaduntunnustuksenkin taustalla oleva omavalvonta on työtapa ja asenne, jossa ei erikseen tarvitse mainita sanoja laatu tai omavalvonta”, Rinnekotien laatupäällikkö Leena Nissilä toteaa.

SHQS-standardi on sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen laadunhallinnan ja johtamisen tueksi kehitetty laadunhallinnan standardi. Standardin perusteella tehtävät itsearvioinnit ja auditoinnit antavat organisaatiolle laadunhallinnan tilannekuvan sekä varmistavat vaikuttavan palvelujen kehittämisen yhä vaativimmissa asiakkuuksissa ja toimintaympäristöissä. Laaduntunnustuksen myöntää Labquality Oy.

“Aina laadunhallinta ja omavalvonta ei ole helppoa, sillä sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus muuttuu nopeasti. Joskus tuntuu, että juuri lanseeratut ohjeet ja pohjat on saman tien päivitettävä, koska viranomaisohjauksesta on saatu uusia vaatimuksia”, toteaa Nissilä.

Vahvuudet strategisessa suunnittelussa

Tunnustusta varten Rinnekodeilla auditointiin yhteensä 24 yksikköä sekä johto ja yhteiset palvelut. Auditoijien palautteissa keskityttiin muun muassa asiakaskeskeisyyteen, moniammatilliseen prosessien johtamiseen sekä tietoon perustuvaan päätöksentekoon.

Rinnekotien vahvuudeksi ja hyväksi käytännöksi nostettiin etenkin strateginen suunnittelu. Auditoinneissa havaittiin, että strategiset tavoitteet ovat hyvin jalkautuneet toimintaan, koska henkilöstöä on laajasti osallistettu strategian valmistelussa. Alkuvuodesta lanseerattu asiakaslupaus esimerkiksi tukee yhteisiä tavoitteita.

Kiitosta sai myös viestintä, jossa on tehokkaasti kokeiltu monia erilaisia viestintämuotoja. Auditoijat näkivät, että Rinnekotien johtamisjärjestelmä tukee hyvin johtamista ja esihenkilötyötä, jota innovatiiviset viestintämuodot hyvin tukevat.

laatu