Rohkeasti olennaistaen
Olemme Diakonissalaitoksella ja Rinnekodeilla kehittäneet esihenkilön työpäivää. Alun perin ajattelimme, että tämähän on helppo juttu: luomme kokonaiskuvan kehittämisen tarpeista ja aikataulutamme niihin liittyvät kehittämisprojektit. Törmäsimme kuin Titanic jäävuoreen, kirjoittaa kehitysjohtaja Anna Eskola.
Olimme tainneet kiikaroida vain jäävuoren huippua – pinnan alta löytyikin valtava jäämöhkäre, jonka työstö vaatii muutakin kuin hihojen käärimistä. Haastattelimme, kuvasimme, listasimme, kyselimme ja mallinsimme kokonaisuutta: mistä asioista palveluyksikön johtajan työpöytä koostuu ja mitkä asiat tuovat psykososiaalista kuormitusta? Muodostui lista työn järjestelyihin, työn sisältöön ja työyhteisön sosiaaliseen toimivuuteen liittyvistä kuormitustekijöistä. Ja listauksia ja kuvauksia tehtävistä, joita laki, asetukset, sopimukset, viranomaiset, suunnitelmat ja omat käytäntömme velvoittavat.
Olisi helppoa ajatella, että karsitaan tehtävälistaa. Yritimme, mutta laihoin tuloksin.
Olisi helppoa ajatella, että karsitaan tehtävälistaa. Yritimme, mutta laihoin tuloksin. Sote-yksiköissä tulee olla esimerkiksi omavalvonta-, toiminta-, lääkehoito-, siivous-, pelastus-, turvallisuus- sekä valmiuden- ja jatkuvuudenhallinnan suunnitelmat. Lisäksi tulee ylläpitää laiterekisteriä, sekä tehdä laatuun ja riskeihin liittyvää arviointia.
Palveluyksikön johtaja huolehtii myös ulkoiset ja sisäiset auditoinnit sekä tarkastukset. Varmistaa, että jokaisella asiakkaalla on ajantasainen palveluiden toteuttamisen suunnitelma sekä RAI- tai jokin muu toimintakyvyn arviointi tehtynä. Asiakaskokemusta kerätään säännöllisesti. Palveluyksikön johtaja käsittelee epäkohtailmoitukset, haitta- ja vaaratapahtumat, kaikki työsuhteen elinkaareen liittyvät ilmoitukset sekä vastaa henkilöstön osaamiskartoituksen teosta, hyvinvointikyselyistä, osaamisen ja hyvinvoinnin kehittämisestä.
Työvaatteet, mitoitus, työvuorosuunnittelu, rekrytointi, perehdytys, vain muutaman mainitakseni. Lisäksi talouden kokonaisuus. Ja kiinteistön hallinnan. Ja viestinnän. Näistä asioita tiedotetaan eri viestintäkanavilla ja niitä hallitaan eri järjestelmissä, jotka vaihtuvat tai takkuavat säännöllisesti. Palveluyksikön johtaja paitsi vastaa, myös muistaa, muistuttaa, jalkauttaa, perehtyy, kouluttautuu, kouluttaa, tarkistaa, varmentaa ja raportoi. Viestii ja vuorovaikuttaa. Mahdollistaa. Johtaa – sekä itseään että työyhteisöään.
Hengästyitkö? Niin mekin. Tilanteelle voi kuitenkin tehdä jotain.
Työterveyslaitos on saman teeman kimpussa omassa OLLAPA-hankkeessaan, jossa käytetään loistavaa termiä olennaistaa.
Meidän tavoitteenamme on luoda yhdessä työkulttuuria, joka mahdollistaa hyvän työntekijäkokemuksen yksiköissä ja tukee itseohjautuvuutta.
Meidän tavoitteenamme Diakonissalaitoksella ja Rinnekodeilla on mahdollistaa esihenkilöille hyvä arki. Haluamme luoda yhdessä työkulttuuria, joka mahdollistaa hyvän työntekijäkokemuksen yksiköissä ja tukee itseohjautuvuutta sekä tiedostaa, millaisista asioista esihenkilön työpöytä koostuu.
Olemme jo aloittaneet olennaistamistyön esimerkiksi luomalla työyhteisöviestinnän suositukset ja työkaluja esihenkilön tehtävien parempaan koordinoimiseen. Lisäksi kehitämme tiedonhallintaa ja jalkauttamisen mallia. Yksinkertaistamme, vähennämme, harvennamme ja priorisoimme, vaikkemme varsinaista tehtävälistaa pystykään karsimaan. Aiomme keskittää, koostaa ja hallinnoida paremmin. Mallinnamme prosesseja ja tehtäviä selkeämmiksi ja yksinkertaisimmiksi.
Haastamme myös viranomaiset ja hyvinvointialueet pohtimaan tätä kokonaisuutta: Rohkeasti olennaistaen – oletteko mukana?
Anna Eskola työskentelee kehitysjohtajana Rinnekodeilla.