Silkkaa sotea -kampanja murtaa sote-alan myyttejä
Tänään torstaina 31. lokakuuta käynnistyvän Silkkaa sotea –kampanjan tavoitteena on murtaa sote-alaan liitettyjä myyttejä. Kampanjalle on selvä tarve ja tilaus, kuten Rinnekotien teettämä tuore media-analyysi osoittaa.
Median uutisointia tarkastelemalla sote-alasta muodostuu melko negatiivinen kuva. Rinnekotien Retrieverillä teettämän media-analyysin mukaan vuosina 2021–2023 vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alaa koskevista artikkeleista oli positiivisia, kun taas 40 prosenttia artikkeleista esitteli alaa kielteisessä valossa.*)
Uutisointi heijastaa ja samalla ruokkii suuren yleisön käsitystä sosiaali- ja terveysalasta: sote-alaan liittyy monenlaisia tiukasti istuvia negatiivisia mielikuvia, jotka eivät kuitenkaan ole koko totuus. Tänään käynnistyvän Silkkaa sotea -kampanjan tavoitteena on murtaa näitä myyttejä ja uskomuksia kuuden Rinnekodeilla työskentelevän sote-ammattilaisen äänellä.
Kampanjaa on työstetty yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa ja lopputulokseksi kiteytyi viisi myyttiä. Videoilla esiintyvien työntekijöidemme kommentteja ei ole käsikirjoitettu, vaan niissä nähdään ammattilaisten spontaaneita reaktioita.
Silkkaa sotea tuo esille sen toisenlaisen sote-arjen – arjen täynnä lämpöä, naurua, välittämistä ja merkityksellisyyttä.
”Sote-ala ja sen ammattilaiset ansaitsevat saada myös toisenlaista, positiivista näkyvyyttä. Silkkaa sotea tuo esille sen toisenlaisen sote-arjen – arjen täynnä lämpöä, naurua, välittämistä ja merkityksellisyyttä. Arjen, joka on täyttä totta monella sote-alan työpaikalla”, kertoo Diakonissalaitoksen konsernin henkilöstöjohtaja ja Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen.
Silkkaa sotea käynnistyy 31.10.2024 ja se näkyy laajasti digitaalisissa kanavissa. Tutustu Mikaelin, Minnan, Pipsan, Taijan, Siirin ja Mikon tarinoihin ja katso, mitä mieltä he ovat sote-alan myyteistä. Kampanjamateriaalit löydät osoitteesta www.rinnekodit.fi/silkkaasotea.
*Mediaseurantayhtiö Retriever toteutti media-analyysin Rinnekotien toimeksiannosta kesällä 2024. Analyysi perustuu Retrieverin mediaseurannan kautta kerättyyn aineistoon ajalta 1.1.2021—31.12.2023. Analyysi Rinnekodit-sivustolla: Sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyys vuosina 2021—2023.
Lisätiedot:
Viestintä- ja markkinointipäällikkö Leena Åkerberg
050 911 6669
leena.akerberg@rinnekodit.fi