Yhdessä uutta rakentamassa – mentori tukee tuoretta yksikönjohtajaa
Toiminnan käynnistäminen uudessa yksikössä on aina iso työ ja vaatii monen eri tahon tiivistä yhteistyötä. Rinnekotien vieraanvaraisen perehdytysohjelman mukaisesti uuden palveluyksikön johtajan tukena ovat niin palvelualuejohtaja kuin myös muut alueen esihenkilöt sekä mentoroiva esihenkilö rinnalla kulkijana. ”Selkeät toimintamallit luovat turvaa”, sanoo Juusonrinteen tuleva yksikönjohtaja Anneli Tulppo.
Anneli Tulppo kuvaa lämpimästi ensimmäisten asukkaiden tuloa huhtikuussa Valkeakoskelle avattuun Rinnekodit Juusonrinteeseen.
”Ensimmäisenä päivänä he söivät yhdessä, menivät tuohon olohuoneen sohvalle ja sitten toinen halasi toista”, yksikönjohtajana aloittava Tulppo kertoo.
Asiakkaat ovat myös ehtineet käydä jo ohjaajien kanssa lähikentällä pelailemassa palloa.
”On tosi ihanaa, että he ovat heti löytäneet toisistaan kaverit.”
Rinnekodit Juusonrinne on suunnattu aikuisille kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Se tarjoaa kodin ja ympärivuorokautista asumispalvelua 16 asiakkaalle.
Joltain voi aina kysyä
Vielä uutuuttaan hohtavan rakennuksen sisällä alkaa olla kotoisaa. Valoisia yhteistiloja piristävät värikkäät säkkituolit ja rahit. Käytäville on ripustettu viherkasveja ja luontoaiheisia tauluja.
Uuden yksikön avaaminen ja toiminnan käynnistäminen on iso urakka. Anneli Tulpon ei kuitenkaan ole tarvinnut tietää ja osata kaikkea valmiiksi. Tukena on ollut konsernin laaja asiantuntija- ja tukipalveluverkosto.
Palveluyksikön johtaja Tanja Öljymäki Rinnekodit Melbasta Tampereelta on toiminut yhtenä Tulpon tukihenkilönä eli mentorina. Hän on työskennellyt Rinnekodeilla pitkään ja ollut aiemmin mukana kahden uuden yksikön avaamisessa.
Öljymäki hoitikin monia valmisteluja jo ennakkoon. Kevään mittaan hän on vieraillut Valkeakoskella vähintään kerran viikossa, ja yhteyttä on pidetty muutenkin.
”Se luo turvaa, ettei heti aluksi joudu yksin vastaamaan kaikista asioista. Koko ajan on se tuki siinä, ja joltain voi aina kysyä”, Tulppo kiittelee.
Viranomaismääräyksiä ja viemärihommia
Anneli Tulppo ja Tanja Öljymäki ovat käyneet yhdessä läpi tärkeitä asioita viranomaismääräyksistä esihenkilötyöhön. Apuna on ollut selkeä lista tehtävistä ja vastuista.
Välillä yksikönjohtajien toimenkuva tosin on tuntunut laajenevan listan ohi jätehuollon, sisustussuunnittelun ja vähän viemärin avaamisenkin puolelle.
Erityisesti tavaratoimitusten kanssa on riittänyt huvittavia käänteitä. Kerran he päätyivät kaksin nostamaan painavaa ovea korkealta rekan lavalta, kun yhteistä kieltä kuljettajan kanssa ei löytynyt. ”Kerran taas Anneli soitti minulle, ettei pääse lähtemään kotiin, kun ei saa pakastinta mahtumaan ovesta sisälle”, Öljymäki muistelee nauraen.
Selkeä ohjeistus auttaa
Anneli Tulppo on aiemmin työskennellyt Rinnekodeilla vastaavana ohjaajana. Monet perusasiat olivat hänelle jo tuttuja, mutta opeteltavaakin on silti riittänyt.
On toimintasuunnitelmaa, omavalvontasuunnitelmaa, turvallisuusjohtamista. Pitää ottaa talousasiat haltuun ja pysyä budjetissa, hoitaa laskutus. Tietää, miten hallitaan poikkeustilanteita tai varaudutaan väkivaltatilanteisiin. Pitää yhteyttä verkostoihin ja yhteistyökumppaneihin.
”Se, miten kaikki nämä eri prosessit menevät, on ollut minulle uutta. Tanja auttoi esimerkiksi tekemällä pohjat toimintasuunnitelmalle ja mentoroi minua sitten siihen, miten sitä jatketaan ja päivitetään”, Anneli Tulppo kertoo.
Työnantaja saa kaksikolta kiitosta siitä, että kaikkeen on selkeät ohjeet, työryhmät ja nimetyt yhteyshenkilöt. Palveluasiantuntija on tukena monissa käytännön asioissa.
”Ei tarvitse osata kaikkea ulkoa, kun tietää, keneen on yhteydessä. Eri asiantuntijat myös perehdyttävät eri osa-alueisiin”, Tulppo sanoo. ”Tässä on jo huomannut, kuinka paljon esimerkiksi turvallisuuteen ja työsuojeluun on Rinnekodeilla panostettu.”
Kaikkea ei voi ennakoida
Esihenkilötyöhön liittyy isoja vastuita. Anneli Tulppo ja Tanja Öljymäki ovat käyneet yhdessä läpi todellisia ja kuviteltuja esimerkkitilanteita, joita voisi tulla vastaan: miten edetään, jos tulee vaikka tarve purkaa jokin työsuhde koeajalla.
Joskus kiperät tilanteet kuitenkin yllättävät. Siksi on molempien mielestä tärkeää, että vaikka tiiviimpi mentorointi päättyy toukokuussa, käytännössä yhteys säilyy sen jälkeenkin.
”Saatan itsekin edelleen joskus soittaa omalle mentorilleni, vaikka varsinaisesta mentoroinnista on jo vuosia”, Öljymäki kertoo.
Hän kokee mentorina toimimisen rikastavan myös omaa työtään.
”Itsekin oivaltaa samalla asioita, kun käy niitä läpi toisen kanssa. Ja on aina piristävää olla avaamassa uutta yksikköä.”
Tilat yhteisölliseen elämään
Eri yksiköissä on erilainen asiakaskunta ja palvelurakenne, ja myös arki pyörii kussakin paikassa vähän omalla tavallaan. Toimintamallit myös kehittyvät ajan myötä, kun väki vakiintuu.
Juusonrinteeseen on muuttamassa monen ikäisiä ihmisiä, joiden tuen ja ohjauksen tarve vaihtelee. Osalla on haastavaa käytöstä tai päihdetaustaa.
”Toiveena on ollut, että asiakkaat pystyisivät jossain määrin toimimaan ja elämään yhteisönä – nämä tilatkin tukevat hienosti yhteisöllisyyden syntymistä”, Tanja Öljymäki kertoo.
Asiakkaiden tarpeita ja soveltuvuutta kartoitettaessa onkin mietitty myös sitä, että heidän keskinäiset kemiansa kohtaisivat.
On tärkeää, että työntekijät saavat hyvän perehdytyksen ja työilmapiiri on sellainen, että täällä saa olla oma itsensä ja on kiva tulla töihin. Ja että jokainen saa aidosti myös vaikuttaa työhönsä ja käyttää omia vahvuuksiaan.
Asiakkaiden näköistä elämää
Juusonrinne sijaitsee rauhallisella pientaloalueella, hyvien yhteyksien ja palvelujen äärellä. Uimaranta on kävelymatkan päässä, ja luontopoluille pääsee ihan vierestä.
Pihassa on kasvatuslaatikoita odottamassa lämpimiä säitä. Kunhan saadaan grilli pystyyn, voidaan pitää pihajuhlia. Toukokuussa vietetään avoimien ovien päivää osana naapurustotyötä.
Puitteet siis ovat kohdillaan. Miten Anneli Tulppo tuoreena johtajana toivoo, että arki Juusonrinteessä lähtisi sujumaan?
”On tärkeää, että työntekijät saavat hyvän perehdytyksen ja työilmapiiri on sellainen, että täällä saa olla oma itsensä ja on kiva tulla töihin. Ja että jokainen saa aidosti myös vaikuttaa työhönsä ja käyttää omia vahvuuksiaan”, Tulppo sanoo.
Palveluyksikön arkea pyörittää moniammatillinen tiimi. Rekrytointi käynnistyi jo ennen kuin Tulppo itse aloitti tehtävässään. Hän on iloinen siitä, että uuteen yksikköön on onnistuttu löytämään hyvä ja motivoitunut työporukka.
”Moni heistäkin on innoissaan siitä, että saa tehdä ja järjestää ja suunnitella uutta.”
Asiakkaat on myös tarkoitus osallistaa mukaan tekemiseen, Tulppo painottaa. Yhdessä voidaan ideoida vaikka retkiä tai juhlapäivien viettoa.
”Pitää muistaa, että tämä on asiakkaiden koti. Heidän näköistään elämää tässä rakennetaan.”
Rinnekodit Juusonrinne
- Juusonrinne tarjoaa kodin ja ympärivuorokautista asumispalvelua aikuisille kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille.
- Koteja on 16 asiakkaalle, ja kaikki ovat esteettömiä. Asukkaat saavat kalustaa ja sisustaa ne mieleisikseen. Lisäksi on yhteistilat, joissa ruokaillaan ja vietetään aikaa.
- Juusonrinteessä pyritään tukemaan asiakkaiden omatoimisuutta ja oman elämän hallintaa.
- Lisätietoa Juusonrinteestä löydät täältä
Teksti: Anna Tommola
Kuvat: Susanna Kekkonen