Skip to content
Ajankohtaiset | Medialle | Tiedote

Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet 3/2024

Raportoimme kolme kertaa vuodessa Rinnekotien omavalvontaohjelmaan liittyvistä asioista. Asiat kulkevat Rinnekotien vuosikellon mukaan ja kullekin raportointijaksolle kootaan ajankohtaisia asioita.

Yksityisen palveluntuottajan on sote-järjestämislain 40§:n mukaan varmistettava omavalvonnalla tehtäviensä lainmukainen hoitaminen, tekemiensä sopimusten noudattaminen sekä laadittava omavalvontaohjelma.

Sisäisten auditointien tulokset

Sisäisten auditointien tarkoituksena on toiminnan laadun varmistaminen, ohjeiden noudattamisen seuranta sekä toiminnan kehittämistarpeiden arviointi. Vuonna 2024 teimme sisäisen auditoinnin 26 palveluyksikköön.

Nostoja lisänäyttöpyynnöistä ja poikkeamista:

Huomattavaa on, että tulokset ovat hyvin yhteneväisiä kevään ulkoisen auditoinnin tulosten kanssa. Kaikki kehittämistä vaativat asiat on käyty läpi palveluyksiköissä ja niihin on tehty kehittämistoimenpiteitä.

Palautteet

Asiakaspalaute

Rinnekotien toimintaan liittyvästä suullisesta ja kirjallisesta palautteesta 80 % on edelleen positiivista ja 20 % negatiivista tai kehittävää.

Kaikki saadut palautteet on käsitelty palveluyksiköissä, viety edelleen vastuulliselle taholle ja tarvittaessa niiden pohjalta on tehty kehittämistoimenpiteitä.

Nettisivujen kautta on vuoden 2024 aikana saatu yhteensä 84 palautetta. Osa palautteesta on ollut kiittävää, osa moitetta tai kehitettävää. Mitään erityisesti toistuvaa asiaa ei voi nostaa esiin. Kaikki palauteet on ohjattu niistä vastaaville tahoille tiedoksi tai toimenpiteille.

WhistleBlower

Väärinkäytöskanavan kautta on saatu enenevissä määrin palautetta. Whistle Blower –kanava otettiin käyttöön vuonna 2022 ja selkeästi siitä viestiminen on lisännyt tietoisuutta sen olemassaolosta ja näin ollen lisännyt ilmoitusten määrää. Huomattavaa on, että suurin osa palautteesta koskee henkilöstöasioita, eivätkä ne varsinaisesti kuulu ilmoituskanavalle. Ne on siirretty käsittelyyn HR-tiimille.

Henkilöstötyytyväisyyskysely

Henkilöstökokemusta arvioidaan vuosittain koko työyhteisölle suunnatun hyvinvointikyselyn avulla. Viimeisin kysely toteutettiin 10/2024. Kokonaiskeskiarvo oli viime vuoden tapaan vahvalla hyvällä tasolla 4,1/5, suositteluindeksissä on ollut useamman vuoden positiivista kehitystä ja se on nyt erittäin hyvällä tasolla. Palveluyksiköt käsittelevät tuloksia yhdessä ja suunnittelevat kehittämistoimenpiteitä arjen sujuvoittamiseksi ja toiminnan kehittämiseksi.

Henkilöstökyselyssä saimme avoimia palautteita lähes 1500 kappaletta, joista jokainen on arvokas tulevaisuuden kehitystyössä. Tällä kertaa kyselyssä pyydettiin nimeämään asia, jonka muuttuessa arki olisi entistä sujuvampaa. Tällaisia oli muun muassa toive saada enemmän aikaa yhdessä tekemiselle ja kohtaamisille, sujuvampi tiedonkulku, tasavertainen kohtelu ja keskinäisen arvostuksen lisääminen. Näihin asioihin kiinnitetään erityisesti huomiota tulevana vuotena DEI-työskentelyn tiivistämisessä sekä arvostavan vuorovaikutuskulttuurin vahvistamisessa.

Yhteenvetoa valvontatarkastuksista

Hyvinvointialueiden toteuttamia tarkastuksia on tehty yksiköissä vilkkaasti. Tarkastukset ovat menneet hyvin ja kaikki asiat, joissa pyydetty korjaamista on tehty välittömästi. Huomioitavaa on, että tarkastusten sisällöissä, ohjeissa ja painotuksissa on edelleen paljon eroja, riippuen mikä hyvinvointialue tarkastuksen on tehnyt.

Nostoja kehittämistä vaativista asioista:

Ympäristöpalvelujen toteuttamissa tarkastuksissa yksikkömme ovat saaneet tulokseksi pääsääntöisesti “Oivallinen” eli paras tulos.

Ajankohtaista

Palveluyksiköt ovat kevään aikana tarkastaneet vuosikellon mukaisesti laiterekisterin ja laitepassien ajantasaisuuden.

Palveluyksiöissä on myös tehty poistumisturvallisuusharjoitukset ja tiesuojakävelyt. Turvallisuuskatselmukset, poistumisturvallisuussuunnitelmat ja valmiuden- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmat on päivitetty.

Asiakaskokemuskysely on meneillään ja sen tuloksista tiedotetaan alkuvuodesta 2025

Johdon katselmus

Lokakuussa pidettiin Rinnekotien johtoryhmässä toinen johdon katselmus, jossa huomioitiin mm. seuraavaa:

Loppuvuodesta on saatu kaksi päätöstä Aluehallintovirastolta liittyen kanteluihin. Molempien päätösten asiat on huomioitu ja mahdollista reagoimista vaativat asiat

omavalvonta omavalvontasuunnitelma