Skip to content
Ajankohtaiset | Uutinen

Rinnekodit panostaa henkilöstön hyvinvointiin

Diakonissalaitos toimii ihmisarvon puolesta auttaen syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä. Diakonissalaitoksen konserniin kuuluva Rinnekodit tarjoaa sosiaali- ja terveyspalveluja erityistä tukea tarvitseville henkilöille, kuten lapsille ja nuorille, ikääntyneille, kehitysvammaisille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä asunnottomille.

Kolme henkilöä istuu pöydän ääressä, keskipisteenä henkilö, jolla on kirkkaan pinkki t-paita, jossa on suuri valkoinen R-kirjain. Kuva on otettu ulkona ja pöydällä on kahvikuppi.

Hyvinvoiva, osaa­va ja motivoitu­nut henkilöstö on Diakonissalaitoksen konsernin tärkein voimavara sekä onnistumisen mahdol­listaja. Konsernille myönnettiin alku­vuodesta 2025 Mieli Ry:n Hyvän mielen työpaikka -merkki jo kolmatta kertaa. Tunnustus myönnetään organisaatiol­le, joka on sitoutunut kehittämään ja vahvistamaan työntekijöidensä mielen­terveyttä. Merkin myöntämisperusteissa nostettiin esiin muun muassa mielenterveyden merkityksellisyyden koros­tamista osana konsernin toimintaa.

“Olen tunnustuksesta erityisen yl­peä. Se on upea palkinto työstä, jota olemme tehneet edistääksemme mielenterveyttä työyhteisössäm­me”, Diakonissalaitoksen konser­nin henkilöstöjohtaja ja Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen sanoo.

Mieliystävällinen työpaikka

Rinnekodeilla on panostettu ja panos­tetaan vastaisuudessakin erityisesti esihenkilötyöhön. Työn olennaisten painopisteiden tunnistamisen ansiosta esihenkilöille on vapautunut enemmän aikaa työntekijöiden kohtaamiseen.

“Tärkeintä hyvinvoinnin kannalta on arjen sujuvuus työyhteisössä, tähän vaikuttaa merkittävästi oma tiimi sekä esihenkilö. Olennaista on tulla arvostetuksi, kuulluksi ja nähdyksi.”

Tärkeintä hyvinvoinnin kannalta on arjen sujuvuus työyhteisössä, tähän vaikuttaa merkittävästi oma tiimi sekä esihenkilö.

Hyvinvointiin panostaminen on stra­teginen valinta. Mielen hyvinvointia tukevat esihenkilön ja kollegoiden aito kiinnostus kuulumisista, nopea reagointi kuormittaviin tilanteisin sekä monikanavainen ulkopuolinen apu, johon kuuluu niin matalan kynnyksen chat-keskustelu kuin psykologin ja tarvittaessa psyki­atrin apu. Taloudellisessa ahdingossa työntekijän apuna on taloudenhallin­nan tuki ja vapaa-ajan liikkumiseen kannustaa työsuhdepyöräetu.

”Henkilöstön henkinen hyvinvoin­ti ja asiakaskokemus ovat hyvällä tasolla. Näen, että nämä korreloivat keskenään”, Rautiainen toteaa.

Työyhteisöä ja sen toimintaa kehite­tään jatkuvasti. Vuosi sitten tehdyssä DEI-auditoinnissa (monimuotoisuus, yhdenvertaisuusuus, osallisuus) selvitet­tiin työyhteisön kokemuksia monimuotoisuudesta. Tulosten pohjalta aloitettiin mm. suomen kielen koulutukset ja käynnistettiin kohtaamis- ja vuorovai­kutustaitoihin liittyvä kehittämispro­jekti, jossa painotetaan kulttuuristen seikkojen huomioimista arjessa.

Yhteiset arvot – ihmisarvo, lähimmäisen­rakkaus ja vastuullisuus – näkyvät joka­päiväisessä työskentelyssä. Rautiainen tiivistää: “Henkilöstö on tärkein voimava­ramme. Teemme töitä sydän mukana ja empaattisesti asiakkaidemme rinnalla.”

Artikkeli on tehty yhteistyössä HS Digin kanssa, jossa se on julkaistu 11.3.