Skip to content
Ajankohtaiset | Artikkeli | Medialle

Rinnekodit Teeri nousi kärkisijoille THL:n asiakastyytyväisyyskyselyssä

Oulussa sijaitseva hoivakoti Rinnekodit Teeri sijoittui hienosti THL:n Kerro palvelustasi -asiakastyytyväisyyskyselyn aluesarjassa. ”Juhlimme yhdessä ja ripustimme kyselyn tulokset seinälle!” iloitsee palveluyksikön johtaja Jaana Vuoti.

Rinnekodit Teeren hyvä työilmapiiri välittyy myös asiakastyöhön, kertovat palveluyksikön johtaja Jaana Vuoti (takana keskellä) ja palvelualuejohtaja Jonna Tuomikoski (oik.).

Rinnekodit Teeri sijoittui asiakasarviointien perusteella parhaiden ympärivuorokautista palveluasumista tarjoavien yksiköiden joukkoon omalla alueellaan, eli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Teeren keskiarvo oli huikeat 9,3 ja palvelun suositteluhalukkuuden mittari NPS 79.

Teeren hyvistä asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista voidaan kiittää erityisesti työntekijöitä, kertoo palveluyksikön johtaja Jaana Vuoti.

”Meillä on aivan huippu henkilökunta! Yhteistyömme asukkaiden läheisten ja verkostojen kanssa on ensiluokkaista. Tältä pohjalta on helppo tarjota hyvää palvelua.”

”Kyselytuloksista huomaa, että palveluyksikön johtajan oman esimerkin ansiosta Teeressä korostuu tiivis ja toimiva vuorovaikutus työntekijöiden, asiakkaiden sekä näiden läheisten välillä”, lisää palvelualuejohtaja Jonna Tuomikoski.

Turvallisuuden luominen lähtee ensikohtaamisesta

Oulussa sijaitseva hoivakoti Rinnekodit Teeri tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista ikääntyneille. Asiakaspaikkoja on yhteensä 22.

Kyselyyn vastanneista Teeren asiakkaista 86 prosenttia kokee olonsa turvalliseksi Teeressä. Jonna Tuomikoski korostaa ensikohtaamisen tärkeyttä turvallisuuden luomisen kannalta.

”Turvallisuuden tunteen luominen lähtee siitä, kun asiakas tulee katsomaan paikkaa läheisensä kanssa. Sitoudumme uuteen asiakkaaseen, ja teemme selväksi, että jokainen ihminen on yksilö, ja meille tärkeä”, Tuomikoski kertoo.

Meillä asukkaalla ei ole niin pientä asiaa, etteikö sen äärelle pysähdyttäisi.

”Meillä asukkaalla ei ole niin pientä asiaa, etteikö sen äärelle pysähdyttäisi. Emme ikinä jätä asukasta yksin minkään ongelman kanssa, ja selvittelemme asiat yhdessä”, Jaana Vuoti lisää.

Toiveet huomioon

Teeren asiakkaista 71 prosenttia vastasi kyselyssä, että heidän toiveensa otetaan huomioon palveluissa. Asiakkailla on vapaus päättää omista arkisista asioistaan, kuten siitä, millaisia asioita he haluavat tehdä tulevalla viikolla.

Jaana Vuoti kertoo, että viikon suunnitelmat ja toiveet käydään yhdessä läpi joka lauantai järjestettävissä asiakaskokouksissa.

Joskus tehdään isoja reissuja, mutta pienetkin asiat, kuten haitarinsoittajan vierailu, edistävät tyytyväisyyttä elämään.

”Tänään meille on tulossa haitarinsoittaja ja teemme yhdessä mansikkakakkua. Tämä ajatus lähti asukkaidemme toiveesta järjestää tanssiaiset. Kaksi asukastamme onkin jo pukenut mekot päälle tanssiaisia varten”, Vuoti kertoo.

Tekemistä ideoidaan yhdessä, ja kesän kohokohta oli retki kotieläintilalle.

”On mahtavaa, että asiakkaat pääsevät tekemään myös isompia, suunniteltuja retkiä. Joskus tehdään isoja reissuja, mutta pienetkin asiat, kuten haitarinsoittajan vierailu, edistävät tyytyväisyyttä elämään”, Jonna Tuomikoski kuvailee.

”Meillä on aivan ihana sisäpiha, jossa ulkoilemme päivittäin. Tehtävämme on mahdollistaa asukkaillemme asiat, joita he haluavat tehdä – joskus se on lyhyempi happihyppely, joskus taas pidempi retki”, Vuoti täydentää.

Kohtaaminen on tärkeintä

Kyselyyn vastanneista 64 prosenttia arvioi, että Teeren hoitajilla on heille tarpeeksi aikaa. Jonna Tuomikosken mukaan tärkeintä on asiakkaan aito kohtaaminen ja pysähtyminen asiakkaan tarpeiden äärelle.

”Kiireessäkin Teeressä pysähdytään, ja aidosti kohdataan asiakas. Jos asiakkaan tarpeiden äärelle ei pysähdytä, asiakkaalle jää tunne, että häntä ei ole kuultu, eikä hänen tarpeisiinsa ole vastattu, vaikka hoito olisi muuten laadukastakin”, Tuomikoski kuvailee.  

Myös yhteisöllisyys on selvästi yksi Teeren vahvuuksista: 86 prosenttia kyselyn vastaajista kertoo kokevansa olonsa yksinäiseksi harvoin tai ei koskaan. 71 prosenttia vastaajista ilmoitti olevansa tyytyväisiä elämäänsä. 

Meillä on paljon naurua, iloa ja halauksia.

”Meillä on paljon naurua, iloa ja halauksia. Asukkaiden läheiset käyvät meillä todella usein, ja hekin saattavat jäädä pidemmäksi aikaa. Meillä on aito ja lämmin tunnelma, ja asukkaat haluavat viettää aikaa yhteisissä tiloissa ja tuoda omia mielipiteitään esille”, Jaana Vuoti kuvailee.

Vuoti ottaa puheeksi asiakkaiden yhteisen harrastuksen, sukkien lajittelun: ”Asukkaat tykkäävät lajitella yhdessä parittomia sukkia. Se on niin suosittua, että olemme alkaneet kutsua sitä sukkasirkukseksi. Usein he kyselevät toisiltaan ja muilta, että olisiko jossain parittomia sukkia, joita lajitella.”

Jonna Tuomikoski kehuu Teeren ainutlaatuista yhteisöä.

”Satuin kerran vierailemaan Teeressä sukkasirkuksen aikaan. Siinä asiakkaat istuivat yhdessä ja lajittelivat parittomia sukkia jutellen samalla. Oli todella upeaa seurata vierestä, miten asiakkaat nauttivat arkisten asioiden tekemisestä yhdessä”, Tuomikoski kuvailee.

Nainen pitää kättään toisen naisen hartialla ja katsoo tätä hymyillen.
Yhteisöllisyys on yksi Teeren vahvuuksista. “Meillä on paljon naurua, iloa ja halauksia”, Jaana Vuoti kertoo.

Hyvistä tuloksista energiaa

Kyselyn tulokset antoivat Teeren henkilökunnalle energiaa.

”Juhlimme yhdessä, ja ripustimme kyselyn tulokset seinälle! Työntekijämme ovat tyytyväisiä tuloksiin, ja annoin heille kovasti kiitosta”, Jaana Vuoti kertoo.

Kehitys kuitenkin jatkuu.

”Tietenkin nostimme puheeksi myös sellaiset kohdat kyselystä, mitä voisi vielä kehittää entisestään”, Vuoti sanoo.

”Motivoituneen ja sitoutuneen henkilökunnan kanssa on helppo kehittää arkea vielä asiakaslähtöisemmäksi, kun tietää, että jokainen työntekijä tekee työtään sydän mukana”, Jonna Tuomikoski lisää.

Kaksi naista juttelee ulkona.

Kerro palvelustasi -kysely

  • Kerro palvelustasi – Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta 2024 on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kysely, johon vastasi lähes 43 000 vanhuspalvelujen asiakasta 10.1.–27.3.2024.
  • Kyselyssä mitattiin vanhuspalveluiden asiakastyytyväisyyttä kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa koko Manner-Suomessa.
  • Parhaat yksiköt on valittu kotihoidosta ja ympärivuorokautisesta asumisesta kahdessa sarjassa: koko maassa sekä jokaiselta hyvinvointialueelta.
  • Kysely toteutetaan joka toinen vuosi.
  • Kyselyssä oli mukana yhteensä kaksitoista Rinnekotien ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköä. Muutkin toimipisteet saivat erittäin positiivisia tuloksia.
  • Lisätietoja kyselystä löytyy THL:n verkkosivuilta.

Teksti: Ariana Staboulis, viestinnän korkeakouluharjoittelija, Rinnekotien viestintä
Kuvat: Tarja Kerttula, viestinnän asiantuntija, Diakonissalaitoksen viestintä

asiakastyytyväisyys hoivakoti ikääntyneet ikääntyneiden palvelut