Hyppää sisältöön

Sosiaali- ja potilasvastaava

Sosiaali- ja potilasvastaavien (aiemmin sosiaali- ja potilasasiamiehet) tehtävä on huolehtia siitä, että palvelujamme saavia potilaita ja asiakkaita hoidetaan ja kohdellaan hyvin.

Sovalla istuva henkilö, rajattu kasvot pois kuvasta.

Hyvään hoitoon ja kohteluun kuuluvat muun muassa:  

  • Asiakkaan ihmisarvoa kunnioitetaan palveluissamme. 
  • Asiakkaan uskonnollista tai muuta vakaumusta kunnioitetaan palveluissamme. 
  • Asiakkaan yksityisyyttä kunnioitetaan palveluissamme.  

Sosiaali- ja potilasvastaava

  • Tiedottaa ja neuvoo asiakkaita oikeusasioissa. 
  • Pyrkii parantamaan asiakkaan asemaa ja oikeusturvaa. 
  • On perehtynyt lakeihin, jotka koskevat asiakkaan oikeusturvaa. 
  • On puolueeton, eikä osallistu muuhun asiakastyöhön. 
  • Toimii sovittelijana, jos asiakkaan ja henkilökunnan välillä syntyy riitatilanteita. 
  • Avustaa asiakasta tekemään muistutuksen tai korvaushakemuksen, jos asiakas on tyytymätön hoitoonsa. 

Tiedotus ja neuvonta 

Sosiaali- ja potilasvastaava tiedottaa ja neuvoo, miten hyvä kohtelu ja hoito toteutetaan. Hän on riippumaton ja puolueeton.

  • Vastaava on perehtynyt lainsäädäntöön, joka koskee potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksia. 
  • Jos asiakas on tyytymätön hoitoonsa, vastaava avustaa ja neuvoo hänelle, miten muistutus tehdään. 
  • Vastaava ei kuitenkaan hoida asianajajan tehtäviä, jos hyvä hoito ei ole toteutunut. 

Sosiaalivastaava

Sosiaalihuollon asiakkaiden asioita hoitavat hyvinvointialueiden sosiaalivastaavat.

Sosiaalivastaavien yhteystiedot löytyvät ko. hyvinvointialueen nettisivuilta ja Rinnekotien palveluyksikön omavalvontasuunnitelmasta (omavalvontasuunnitelmat päivitetään tältä osin vuoden 2024 aikana).

Potilasvastaava

Potilas- ja sosiaalivastaavien toiminta järjestetään kokonaan julkisena palveluna 1.1.2024 alkaen.

Tämä tarkoittaa, että Rinnekodeilla ei ole enää lainkaan omia potilasasiamiehiä, vaan toiminta on siirtynyt hyvinvointialueille ja nimike on potilasvastaava.

Tietopyynnöt

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden asiakas- ja potilastietopyynnöt tulee toimittaa palvelujen järjestämisvastuulliselle taholle (asiakkaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveystoimi). Pyyntöihin tulee käyttää oman hyvinvointialueen tai sairaanhoitopiirin lomaketta. Ne löytyvät oman hyvinvointialueesi verkkosivuilta.  

Rekisterinpitäjien tietopyynnöt lähetetään osoitteeseen: Rinnekodit/Tietopalvelu, Alppikatu 2, 00530 Helsinki. 

Huomioithan, että emme käsittele asiakas- ja potilastietoja sähköpostilla. 

Jos et ole varma, miten tulisi toimia, voit aina kysyä neuvoa meiltä: tietopalvelu@rinnekodit.fi 

Tervetuloa töihin!

Etsimme jatkuvasti uusia eri alojen osaajia ympäri Suomen. Tarjolla merkityksellistä työtä kivassa tiimissä – aina #sydänmukana.

Tämä on Rinnekodit

Rinnekodit Oy on Diakonissalaitoksen omistama yhteiskunnallinen yritys, joka tuottaa vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille.

2 900

työntekijää ympäri maan.

4,1/5

henkilöstön hyvinvointi-indeksi, syksy 2022 

150

toimipistettä 14 hyvinvointialueella, 20 paikkakunnalla.

5 000

asiakasta, joita palvelemme aina arvostavasti ja sydän mukana.